KVO11:9 är en svensk ackrediterad ordning för ledningssystem utformad efter sjukvårdens krav och behov
KVO11:9 är godkänd av Swedac vilket bland annat innebär att en verksamhet / organisation kan bli granskad och godkänd av en ackrediterad revisor.
Syftet med KVO11:9 är att hjälpa verksamheter att skapa hög kvalitet, god patientsäkerhet, god arbetsmiljö, minimera miljöpåverkan och en effektiv organisation. Detta arbete kommer att leda till att patienten får en adekvat, säker och god vård.
KVO11:9 utgår från SOSFS2011:9 och inkluderar krav på:
Patienten
- Verksamheten arbetar med ett systematiskt kvalitetsarbete
- Verksamheten arbetar patientsäkert
- Verksamheten förbättrar sitt patientsäkerhetsarbete över tiden
- Verksamheten arbetar kontinuerligt med att skydda känsliga patientuppgifter
Vårdpersonal
- Verksamheten arbetar aktivt och kontinuerligt med att bibehålla och förbättra en god fysisk arbetsmiljö
- Verksamheten arbetar aktivt och kontinuerligt med att bibehålla och förbättra en god organisatorisk arbetsmiljö
Verksamheten / Beställaren / Samhället
- Verksamheten är hållbar ur ett miljöperspektiv
- Verksamheten är hållbar ur ett ekonomiskt perspektiv
KVO11:9 tar hänsyn till alla intressenters krav på er verksamhet. Regioner, försäkringsbolag och branschorganisationer har egna krav på verksamheten. Strukturen I KVO11:9 gör det enkelt att visa att ni har tagit hänsyn till dessa krav samt att ni arbetar på ett sätt som kraven föreskriver.
KVO11:9 använder samma metoder för systematiskt kvalitetsarbete som ISO, HACCP, m.fl. Alla kvalitetsstandarder använder samma metoder för kvalitetsarbete, spårbarhet, ständiga förbättringar, kundfokus, mm. Strukturen och hur arbetet är beskrivet är det som skiljer standarderna åt.
Principerna för kvalitetsarbete finns också beskrivna i Svensk lagtext.
Många verksamheter använder idag två eller flera standarder för att kvalitetssäkra olika områden av sin verksamhet, detta beroende på att varje standard täcker bara en delmängd av kraven. Det kan t.ex. vara kvalitet, miljö och arbetsmiljö. KVO11:9 ersätter behovet av flera standard och ledningssystem och ni behöver bara ett ledningssystem och en revision. Ni spar tid och ökar tydligheten genom att bara använda en standard. Genom att öka tydligheten blir det också lättare att skapa en äkta kvalitetskultur. En kvalitetskultur i organisationen är en förutsättning för att kunna eliminera kvalitetsbristkostnader.
Mindre
Certifieringskostnader
Besparing på Arbetstimmar
Ett systematiskt kvalitetsarbete som skapar resultat förutsätter att alla medarbetare är aktiva i arbetet och förstår vad man ska göra. Att arbeta med en standard som är beskriven på ett verksamhetsnära sätt är en mycket stor hjälp. Det finns mallar och beskrivning som hjälper er att komma i gång att skapa ert kvalitetsarbete som kommer att ge fördelar i form av högre patientsäkerhet, bättre arbetsmiljö och högre effektivitet i verksamheten.
“Enkel och intuitiv att arbeta med”
Standarden är utvecklad i många steg och under lång tid. Standarden är skriven av Martin Hägerdal. Den är faktagranskad av experter inom olika områden, kvalitet, patientsäkerhet, arbetsmiljö, informationssäkerhet och miljö.
Läs mer om standardenSwedac säkerställer att strukturen för standarden följer standard för hur en ordning / standard ska skrivas. Strukturen på standarden garanterar KVO11:9 ger de kvalitetsfördelar som den utlovar.
Läs artikeln